— Wij verhogen uw comfort
Comfortlift Orona

Zet je klok erop gelijk!

vrijdag 01 maart 2019
Maart is de maand waarin we opnieuw overgaan op zomeruur. Sommigen juichen het toe, anderen zijn geen voorstander.
Van zaterdag 30 maart op zondag 31 maart draaien we de klok opnieuw een uur vooruit. De wijzers worden van 2 uur ’s nachts naar 3 uur ’s nachts gedraaid. Dit zorgt ervoor dat het ’s ochtends later licht is en ’s avonds later donker. De avondmensen onder ons zijn hier misschien stiekem heel tevreden mee. Ochtendmensen zijn wellicht minder enthousiast. Behoor je tot die laatste groep en heb je soms moeite met die overgang? Lees zeker verder en ontdek 5 tips om hier vlotter mee om te gaan!


  1. Om je biologische klok voor te bereiden op deze verandering kan je uw klok de avond voordien al een uurtje doordraaien. Zo wen je langzaam aan de zomertijd en is de aanpassing minder bruusk.
  2. Vermijd alcoholische dranken of cafeïnehoudende dranken tijdens de overgangsperiode. Je lichaam zal rustiger zijn en van nature minder last hebben van de uurswijziging. Deca-koffie is wel een optie voor de mensen onder ons die zweren bij hun dagelijkse portie koffie.
  3. Plan je maandag niet te vol. Beter is om rustig te acclimatiseren. Iedereen heeft wel eens nood aan een dosis me- of familie-time. Maak je agenda vrij en geniet met volle teugen van de alledaagse zaken. Zonnen onder de eerste zonnestralen, een boek of magazine lezen waar je anders de tijd niet voor vindt,... Mogelijkheden genoeg om jezelf te amuseren zonder je in te spannen.
  4. Je voeding heeft zijn invloed op je lichaam. Zweer je bij proteïnerijke voedingsmiddelen? Hou er dan rekening mee dat deze je van energie voorzien, maar je dus ook wakker kunnen houden. Plan dus je rijkelijk gevulde kaasplank niet kort voor het slapengaan. Koolhydraten hebben dan weer eerder een slaperig effect, denk hierbij aan aardappelen of rijst.
  5. Slaap in je vertrouwde omgeving. Wanneer je de nacht doorbrengt in een ruimte die je gewoon bent, zal je rustiger zijn en minder woelen. Dit zorgt ervoor dat je uitgeruster bent de dag nadien en je dus minder last zal hebben van de uurswissel. Is je slaapkamer minder bereikbaar geworden omdat de trap een fysieke barrière vormt? Denk dan eens na over een traplift. Zo behoud je je bewegingsvrijheid in de eigen woning en kan je indommelen in je vertrouwde bed.

Ook voor buitentrappen hebben wij een pasklare oplossing, zo blijft zelfs je tuin bereikbaar. Niets houdt je dan nog tegen om dat boek uit te lezen onder een parasol. Met de fluitende vogels op de achtergrond en een dosis vitamine D op je gezicht, verslind je je lectuur in geen tijd.