— Wij verhogen uw comfort
Comfortlift Orona
  • Home
  • Blog
  • Last van artrose? Met deze 7 tips maak je jezelf het leven makkelijker.

Last van artrose? Met deze 7 tips maak je jezelf het leven makkelijker.

woensdag 11 september 2019
Artrose is een vaak voorkomend probleem. Uit cijfers blijkt dat 13% van de Belgische bevolking last heeft van een of andere vorm van artrose. Vrouwen worden drie keer vaker door de aandoening getroffen dan mannen. We leven met z'n allen natuurlijk een stuk langer dan vroeger. Logisch dus dat het aantal ouderdomskwaaltjes toeneemt. Laat dat je echter niet aan je stoel kluisteren. Je kan zelf heel wat doen om schade te voorkomen of te beperken.

Wat is artrose?

Artrose is in feite een slijtagereuma van de gewrichten. Factoren als een verkeerde houding, fysiek zwaar werk en overgewicht, zorgen voor een te grote druk op de gewrichten waardoor het kraakbeen van het gewricht begint af te brokkelen. Het afgebrokkelde kraakbeen veroorzaakt op zijn beurt ontstekingen. Hierdoor worden bewegingen stroever en kunnen er pijn, stijfheid en zwellingen ontstaan.

Zoals we al zeiden, is artrose een vorm van slijtage. Het is dan ook normaal dat wanneer meer mensen een gezegende leeftijd bereiken, artrose vaker voorkomt. Toch kan je een aantal maatregelen nemen om de slijtage af te remmen en jezelf het leven wat makkelijker te maken. Met deze tips kom je al een heel eind voor een beter confort.

1)Let op een correcte houding

Een correcte lichaamshouding terwijl je zit of staat, zorgt voor een zo min mogelijke belasting van de wervelkolom. Bij een correcte houding staan de ruggenwervels immers netjes boven elkaar waardoor het gewicht het beste verdeeld wordt. Maar ook de andere gewrichten hebben baat bij een ergonomische houding. Extreme houdingen vermijden, is hier dus de boodschap. We denken dan bijvoorbeeld aan overstrekte knieën of ellebogen. Met je handen vermijd je dan weer het beste om ze volledig uit te strekken of strakke vuisten te maken.

2)Streef naar een gezond gewicht

Aangezien artrose ontstaat door een te grote druk op de gewrichten, spreekt het voor zich dat een te hoog gewicht niet echt bevorderlijk is. Streef dus naar een gezond gewicht of probeer het te behouden. Op die manier houd je het gewicht dat je gewrichten moeten dragen, binnen de perken. Dat is trouwens niet alleen goed voor je gewrichten maar ook voor je hart en bloedvaten. Mensen met een gezond gewicht voelen zich over het algemeen ook beter in hun vel. Niets dan voordelen dus!

3)Eet evenwichtig

De manier bij uitstek om dat gezonde gewicht te bereiken, is uiteraard een evenwichtige voeding. Kies voor veel groente en fruit en vul aan met magere vleessoorten en af en toe een stukje vette vis. Koolhydraten zijn uiteraard ook belangrijk als bron van energie. Hier laat je echter de “witte producten” beter links liggen. Kies dus liever voor donkere broodsoorten en volkoren pasta en rijst. Let ook op de verhouding van elk van de componenten op je bord. Ideaal zou de helft van je bord gevuld moeten zijn met groente en/of fruit en wordt de andere helft van je bord verdeeld tussen eiwitten (mager vlees of vette vis) en koolhydraten (aardappelen, rijst, pasta). Een gezonde voeding heeft echter niet alleen een positieve invloed op je gewicht: doordat je voldoende binnen krijgt van de juiste voedingsstoffen, houdt een evenwichtig dieet ook mee je gewrichten in conditie.

4)Blijf in beweging…

Een andere manier om je gewicht onder controle te houden is voldoende bewegen. Je hoeft uiteraard geen marathon te lopen. Elke vorm van beweging helpt. Ga dus eens een wandeling maken of ga aan de slag in je moestuin. Op die manier blijf je niet alleen in beweging, maar kan je ook volop genieten van de frisse buitenlucht en het zonnetje. Niet alleen je lichaam maar ook je humeur zal je hier heel dankbaar voor zijn! En waarom niet eens een fietstochtje maken? Wist je trouwens dat fietsen en zwemmen de meest ideale activiteiten zijn voor mensen met pijnlijke gewrichten? In beide gevallen blijf je immers in beweging met een minimale belasting van je gewrichten.

5)…maar rust ook op tijd uit!

We zeiden het net al: in beweging blijven, betekent niet dat je ineens een topsporter moet worden. Beweeg dus met mate, maar minstens even belangrijk: luister naar je lichaam. Voel je pijn of raak je erg vermoeid, gun jezelf dan even rust. Van overbelasting is immers nog nooit iemand beter geworden. Maak je ook geen zorgen als je in het begin niet heel lang na elkaar actief kunt zijn. Bouw rustig op en hou vol, je zult merken dat je vanzelf sterker wordt. Voldoende uitrusten betekent ook voldoende slapen. Als je lichaam de batterijen ’s nachts immers niet voldoende kan opladen, zal je de dag erna meer last hebben van kwaaltjes.

6)Denk positief

Het lijkt misschien een cliché, maar het blijft een waarheid als een koe. Positief denken heeft een gunstig effect op hoe je jezelf lichamelijk voelt. Bekijk het leven dus van de zonnige kant, omring je met mensen waar je blij van wordt en doe regelmatig leuke dingen.

7)Maak waar nodig gebruik van hulpmiddelen

Als je alle tips van hierboven opvolgt, zal je merken dat je je fysiek een stuk comfortabeler begint te voelen en dat het dagelijkse leven een stuk vlotter verloopt. Toch is de kans vrij reëel dat een hulpmiddel hier of daar mooi meegenomen is om je comfort te verhogen. Het kan dan gaan om kleinere hulpmiddelen zoals een aangepaste dunschiller of blikopener, maar ook om meer structurele hulpmiddelen zoals een traplift. In beweging blijven is immers een stuk makkelijker als je nog steeds elk plekje in je huis kunt bereiken. Lijkt het je interessant om eens te kijken welke meerwaarde een traplift voor jou kan betekenen? Neem dan zeker eens contact met ons op. Wij hebben een ruime keuze aan mogelijke oplossingen en je krijgt altijd een professioneel advies op maat van jouw persoonlijke situatie. Voor meer informatie kan je steeds terecht op 0800 20 950 of sales@comfortlift.be.